Predicaat Hofleverancier straalt vooral vertrouwen uit

Venlo – Door Rob Buchholz
“Ik ben zelf nog maar een groentje in dit bedrijf,” zo vertelt Willem van Riet met een lach aan het begin van het gesprek. Van Riet is – zoals hij zelf zegt – ‘pas’ negen jaar werkzaam bij groothandel Van Enckevort. Sinds 1 januari doet hij dat als commercieel directeur. “Er lopen hier mensen rond die al tientallen jaren voor deze organisatie werken. Daar wil ik met mijn visie en bij de dagelijkse leiding rekening mee houden. Voor deze groep heb ik veel respect.”

Willem van Riet en Lei Verstraelen kiezen voor een decentrale benadering.
Willem van Riet en Lei Verstraelen kiezen voor een decentrale benadering.

Zijn gevoel een groentje te zijn, is natuurlijk ook gebaseerd op het feit dat Van Enckevort al weer 113 jaar bestaat. Bij het eeuwfeest in 2000 verdiende deze groothandel het predicaat Hofleverancier. Van Riet was toen nog niet bij het bedrijf in dienst, maar is zeker trots op deze benoeming. “Dit predicaat straalt vertrouwen en traditie uit. Het geeft de complete organisatie een chique uitstraling. Dat past bij Van Enckevort en iedereen is er terecht trots op. Wij zijn geen snelle verkopers, maar een bedrijf dat de tijd neemt om de klant volledig te begeleiden.”

Regionale verschillen
Hoewel hij zelf niet in Limburg geboren is, voelt Willem van Riet zich volledig thuis in deze provincie. “Het leven is hier gewoon gemoedelijker en minder gejaagd dan in de Randstad. Maar ik merk echter wel dat hier in het zuiden van het land de mensen steeds meer die mentaliteit uit het westen overnemen. Maar natuurlijk blijven er verschillen. Daarom ben ik blij met deze functie. Vanuit mijn vorige werkgever was ik gewend dat op centraal niveau alle beslissingen werden genomen die voor alle filialen in het land gelden. Zo werkt het natuurlijk niet. Een Fries is een ander persoon dan een Amsterdammer of iemand uit Limburg. Bij Van Enckevort is dat begrip voor regionale verschillen duidelijk wel aanwezig. Dat sluit ook beter aan bij mijn visie en gevoel voor mensen.”

‘De organisatie is aan het veranderen van handelsbedrijf naar dienstverlener’

Geleidelijkheid
Als commercieel directeur verzorgt Van Riet sinds 1 januari de dagelijkse leiding met financieel directeur Lei Verstraelen. Zo kan hij zijn visie en plannen goed uitwerken. Een visie die meer uitgaat van een decentrale benadering. “Wij vullen elkaar goed aan. Dit is en blijft een familiebedrijf met een eigen cultuur. Het is een gezellige organisatie, maar wij zijn er alert op dat uiteindelijk alles met de tijd mee moet gaan. In het begin wilde ik nog wel eens sneller gaan dan de medewerkers. Dat was geen succes. Je moet de mens altijd in zijn waarde laten. Een medewerker is nu eenmaal bereid meer te doen voor zijn leidinggevende als hij zich gewaardeerd voelt. De weg der geleidelijkheid blijkt het beste bij Van Enckevort te passen.”

Diensten
Als Van Riet spreekt over het meegaan met de tijd doelt hij op de veranderingen die de organisatie de laatste jaren heeft ondergaan. “Ik hoef er niet om heen te draaien. Iedereen heeft last van de economische situatie. Dus ook wij. Dan is het goed om daar op in te spelen en innovatief te zijn. Van Enckevort is daarom veranderd in een bedrijf dat meer doet dan louter producten verkopen. Het aanbieden van een dienst hoort tegenwoordig ook bij ons pakket. Met die diensten willen wij klanten een toegevoegde waarde bieden. Zowel het advies vooraf is belangrijk als de nazorg. Klanten moeten hier met al hun wensen op het gebied van bouw en renovatie terecht kunnen.”

ALOM concept
Een van die diensten waar de commercieel directeur op doelt is het ALOM concept. Dit is samen met het dochterbedrijf Mawi ontwikkeld. “Daarmee is ons servicepakket verder uitgebreid. Zaken als advies, levering onderhoud en montage zijn hierbij van belang. Zo verandert het bedrijf toch en gaan we mee met de moderne ontwikkelingen. Daardoor groeien wij van een puur handelshuis naar de functie van onderaannemer. Verder is het aankleden van personeel door middel van beschermende kleding en schoenen een activiteit die wij verder geprofessionaliseerd hebben door BETIVA uit Nederweert in april 2012 over te nemen.”
Mogen klanten dankzij de troonwisseling nog iets bijzonders verwachten van deze hofleverancier? “Natuurlijk. Wij laten dit niet ongemerkt voorbij gaan. Nog tot 4 mei zijn er speciale Oranjeweken met diverse acties. Dat vind ik wel passen bij een dergelijk historische gebeurtenis.”

april 2013, Midden / Noord
bron: Limburg onderneemt